Refleksioon 03.12.2023 loengule


Mis?

Tänase kohtumise teoreetilises osas tegelesime õpisüsteemi evalvatsiooni temaatikaga. Oluline taustainfo on, et sellised evalvatsioonipraktikad on kujunenud välja militaarkoolituse ja ärikoolituse valdkondades, mistõttu on neid raske kanda üle pehmematesse ja paindlikematesse valdkondadesse. Vaatasime täpsemalt Kirkpatrick (1959) evalvatsiooni tasemeid, milleks on:

Reaktsioon – see kuidas osalejad reageerivad koolitusele. Põhimõtteliselt nende rahulolu hindamine õppekuruse ja selle asjakohasusega vastavalt nende vajadustele. Selle taseme hindamiseks kasutatakse tavaliselt küsitlusi ja tagasiside vorme. Kvalitatiivne.

Õppimine – kui palju osalejad tegelikult koolitusest õppisid. Võib hõlmata teadmiste, oskuste või võimete suurenemise mõõtmist. Mõõtmiseks on tarvilikud enne ja pärast koolitusi toimuvad testid. Kvantitatiivne.

Käitumine – kuivõrd koolituse läbinud on rakendanud õppimist oma töös või igapäevastes tegevustes. Peamine küsimus on, kas koolitus on viinud muutunud käitumiseni. Seda mõõdetakse tavaliselt vaatluste ja intervjuude kaudu, mõnikord tehakse neid mõnda aega pärast koolitust, et näha, kas muudatused on püsivad.

Tulemuslikkus – kuidas on (konkreetselt rahas mõõdetavalt) paranenud koolitatute tootlikus, efektiivsus jms.

Arutelu käigus leidsime, et tavapäraste kursuste kavandamisel on Reaktsioon ja Õppimine selle raamistiku kontekstis üsna lihtsasti mõõdetavad. Käitumise taseme mõõtmine nõuab juba pikemat ja kulukamat planeerimist, kuid on samuti tehtav. Tulemuslikkuse taseme mõõtmine jääb üldhariduskooli kontekstis pigem saavutamatuks.

Lisaks vaatasime üle ka mõningad evalvatsiooni meetodid ja ka evalvatsiooni objektid.

Mis siis?

Õpitust saan kohe kasutada oma grupitöö evalvatsiooni planeerimisel Kirkpatrick’u mudelit juures esimest kahte taset.

Meetoditest oli kõige huvipakkuvam walkthrough meetod, mille kohta kavatsen täpsemalt lugeda, et seda edaspidi rakendada.

Mis nüüd edasi?

Tänasel korral õpitut saan edaspidi kasutada oma kursuste paremaks planeerimiseks ja hindamiseks. Varem olen piirdunud vaid õppijate tagasiside kogumise ja analüüsimisega peale kursuse läbiviimist. Ning mitteformaalsete eksperthinnangutega enne kursuse esimest lugemiskorda.