Õppedisaini alused: stsenaariumid


Rühmatöö raames, jäi minu ülesandeks luua stsenaariumid kursuse onboarding’u ja lõpphindamise kohta.

Et saada selgemat pilti, kuidas seda teha lugesin läbi Alan Cooper’i, Robert Reimann,’i ja Dave Cronin’i poolt kirjutatud raamatu “About Face 3” 6-nda peatüki.

Stsenaariumite loomine on kõige esimene disainisamm peale andmete kogumise faasi, mis lõppes persoonade koostamisega. Stsenaariumite eesmärk on kirjeldada ideaalset kasutajainteraktsiooni disainitava toote või teenusega. Stsenaariumite põhjal on võimalik panna kokku disaininõuded.

Stsenaariumite puhul on oluline, et nad oleks kirjeldatud jutustavas vormis ja üldisena ning detailidesse langemata. Disainitavast tootest või teenusest võib mõelda kui maagilisest mustast kastist, mis võimaldab kasutajal saavutada oma eesmärgid (pole veel tähtis, et kuidas see tehniliselt toimub).

Ülaltoodu tõttu ongi oluline, et koostatud persoonadest oleks võimalik selgelt välja lugeda nende eesmärgid. See võimaldab stsenaariume kirjutades ette kujutada, kuidas just nemad disainitava toote või teenusega suhestuksid, kuidas käituksid ja mida nad tootest/teenusest üldse ootavad. Seeläbi saab hiljem panna kirja, millised on nõuded disainitavale tootele.

Stsenaarium: kurususe onboarding

Heli sai läbi Facebookis oleva kunstiõpetajate suhtlusgrupi kaudu teada, et peagi toimub kunstiõpetuses generatiivset AI kasutamist ja rakendamis tutvustav kursus. Talle tuli kohe meelde tema huviringis käiv õpilane Kaido, kes oli selle teema kohta küsinud.

Kursuse kirjeldust lugedes, sai Heli teada, et kursus toimub osaliselt kontaktõppes ja osaliselt online. Vilunud täiendkoolitusest osavõtjana täitis Heli online registreerimisvormi ning sai kinnituskirja koos kursuse sissejuhatava info ja ajakavaga.

Kinnituskirjast sai Heli teada, et kursus algab sissejuhatava kontaktpäevaga. Kontaktpäevale kohaleminnes oli Heli sellise asjade korraldusega rahul, sest mitte väga vilunud arvutikasutajana ei pea ta nüüd ise kursusega tutvumiseks ja alustamiseks vajalikke materjale taga otsima, vaid kõik seletatakse kohapeal ära.

Kohale saabudes ootas Heli ees kohvilaud, kus oli võimalik tutvuda nii koolituse läbiviijate kui kaasõpilastega.

Peale kohvijoomist võttis Heli sisse koha arvutiklassis, kus algas kursuse korralduse tutvustus. Korraldajad andsid veelkord ülevaate kursuse ajakavast ning teemadest, mida käsitletakse.

Täpsemat tutvustust kuulates pani Heli rahulolevalt tähele, et kavas on teha läbi palju praktilisi näiteid ning rühmatööde käigus saab asju arutada kolleegidega. Heli loodab, et praktilised näited on piisavalt mitmekesised, et pakkuda piisavat huvi ja vaheldust ka Kaido sugustele andekatele õpilastele.

Samuti lubasi korraldajad, et osalejatel on võimalik kogu kursuse vältel esitada läbiviijatele täiendavaid küsimusi ning osaleda aruteludes.

Kursuse tehnilise korralduse osas oli Heli rahul sellega, et esimese ülesandena said kõik osalejad luua endale Moodle konto, millega registreeruda koolituse jaoks loodud Moodle kursusele. Kõik kursuse materjalid pidid olema kättesaadavad just sealtkaudu, samuti toimuvat online suhtlus kursusel Moodle foorumite vahendusel. Samasse keskkonda esitatakse ka koolituse käigus tehtavad ülesanded.

Heli kasutas võimalust Moodle keskonna ja selle funktsionaalsuste kohta küsimusi esitada. Samuti tegi ta koos juhendajatega läbi harjutused keskkonna kasutamise osas. Helile Moodle keskkonnana meeldib, ta mõtiskleb, et kas ta võiks seda kasutada ka koos oma õpilastega. Ta arvab, et see võiks sobida ka Kaido sugustele organiseeritust armastavatele õpilastele.

Kohvipausile minnes oli Heli kontaktpäeva algusega rahul. Ta tundis ennast koolituse läbimise osas kindlamini, sest omas ettekujutust teemadest, mida kursuse käigus käsitletakse ning töökeskkonnast, kus see toimub.

Stsenaarium: lõpphindamine

Heli on kursuse läbimisega jõudnud lõpusirgele. Jäänud on teha veel viimane kursust lõpetav test, mis kontrollib õppijate üldteadmisi valdkonnast.

Heli pole testi pärast mures, sest ta on materjalid läbi töötanud ja teinud läbi ka Moodles avaldatud proovitesti. Heli on kindel, et tal läheb hästi. Ta juba kujutab ette, kuidas kursuse läbimist tõestav diplom on tema huviringi klassi seinal.

Tegelikult selle testi tulemus Helit väga ei huvitagi, palju rohkem on ta rahul kujundava tagasisidega, mida ta sai kursusel varem tehtud kahe rühmatöö ja kahe iseseisva töö eest kursuse käigus.

Heli vaatab Moodle kaudu esitatud tööde tagasiside veelkord üle. Talle meeldib, et kõik tuli esitada ja on nüüd ka kättesaadav ühest kohast, ning ta kavatseb tehtud tööd ja nende tagaisiside kindllast ka failide kujul endale eksportida. Tal küll ei ole veel oma digitaalset portfooliot aga tal on kavas see luua.

Rühmatööde hindamise puhul sai Heli tagasisidet oma töö kohta kõigepealt teiselt rühmalt ja seejärel veel ka kursuse läbiviijalt. Helile meeldis ka see, et ta sai tagasisidet anda teise rühma tööle. Heli arvates aitas see tal kõige rohkem juurde õppida ja ka oma vigu märgata.

Ka iseseisvate tööde puhul sai Heli kokkuvõtva kirjaliku hinnangu kursuse läbiviijalt.

Kunstiinimesena on Heli jaoks rahuldust pakkuv, et kursuse käigus jagati osaoskuste eest ka digitaalseid õpimärke. Need on Heli jaoks huvipakkuvad juba visuaalse kujunduse tõttu, kuid samas peab ta oluliseks, et need tähistavad kursuse käigus õpetatud konkreetse oskuse või teadmise omandamist. Varem polnud ta sellistest asjadest kuulnud, kuid tunneb nüüd, et võiks edaspidiste koolituste valimisel uurida, et kas seal ka midagi sellist pakutakse.