Õppedisaini alused: persoonad


Rühmatöö raames jäi minu ülesandeks luua persoonad kunstiringi juhendajale (primaarne persoona) ja õpilasele (sekundaarne persoona). Kuigi õpilane pole meie disainitava koolituse otsene sihtgrupp, siis mõjutab ta siiski koolituse disaini, kuna tema vajadused ja soovid omavad otsest seost sellega, mida koolitusest tahab saada õpetaja ja kunstiringi juhendaja.

Ideaalis peaksid persoonad muidugi põhinema hoolikalt kogutud ja struktureeritud andmetel. Selle ülesande kontekstis kahjuks selleks vajalikku ajaressurssi ei ole ning seega on tegemist ad hoc persoonadega. Vältimaks elastsete või enesele viitavate persoonade teket vestlesin siiski kahe tuttava kunstiõpetajaga ning ning paari-kolme kunsti või graafilise disaini alal töötava tuttavaga, kel palusin ennast mõelda õpilase konteksti. Samuti pöörasin persoonasid koostades tähelepanu, et nad poleks liiga üldised ning samas ei väljendaks liiga palju minu enda tõekspidamisi ega stereotüüpe. Meenutamaks, et tegu pole päris persoondaga genereerisin ka nende profiilipildid generatiivse AI vahendiga.

Persoonad koostasin meelega küllaltki lühikesed, et õppevahendit disainides oleks paremini võimalik meeles pidada, kellele see õppevahend mõeldud on. Keskendusin persoona kirjeldamisel probleemile ja eesmärkidele – need peaks andma kõige selgemad vihjed selle kohta, kuidas õppevahendit luua ning milliseid eesmärke see teenima peab.

Kuigi persoona ei kirjelda ühte konkreetset isikut, vaid kokkukuuluvate (sarnase käitumismustri ja/või vajadustega) isikute gruppi esitatakse neid personifitseeritud kujul. See aitab disaineritel oma sihtgrupiga paremini suhestuda – mõelda neist kui konkreetsetest inimestest. Samal eesmärgil kirjeldasin loodud persoonade eesmärke justkui oleksid need tsitaadid konkreetsetelt isikutelt.

Kunstiringi juhendaja Heli (primaarne persoona)
Vanus: 62
Haridus: magistrikraadiga võrdsustatud kvalifikatsioon
Amet: kunstiõpetaja ja huvialaringi juhendaja
OpenAI. (2023). 62 year old female art teacher. Photo for design persona.[DALL-E generated image] Retrieved from: https://labs.openai.com/s/O6Hb10puFplWQfkfH6ytG24p

Heli on pika töökogemusega kunstiringi juhendaja, kes on varasemalt töötanud ka kunstiõpetajana. Heli peab oma töös kõige tähtsamaks õpilaste huvi hoidmist ning neile võimalikult mitmekesiste ülesannet ja väljakutsete pakkumist. Ta on veendunud, et kunst on pidevalt muutuv valdkond ning alati on võimalik teha midagi teistmoodi või uuel viisil.

Heli kasutab alati võimalust osaleda täiendkoolitustel ning armastab seal omandatud proovida ka koos oma õpilastega. Oma õpilastelt on Heli kuulnud ka generatiivsete AI-de kohta. Ta tahaks paremini mõista, mis vahendiga on tegu, ning millised on selle võimalused ja piirangud.

Heli jaoks on frustreeriv kui koolitused jäävad pinnapealseks ning materjalides ei ole piisavalt konkreetseid näiteid.

Probleem:

Helile tundub, et tehnoloogia mängib kunstivaldkonnas järjest jõulisemat rolli. Samas tunneb Heli end arvutit kasutades ebakindlalt – ta saab küll hakkama tekstisisestuse ja lihtsamate kasutajaliidestega, kuid näiteks hiire kasutamine on talle ebamugav. Seetõttu on Heli hoidnud eemale digikunstist. Nüüd aga kuulis Heli, et pilte genereerivate AI-dega töötamiseks piisab ainult teksti sisestamisest.

Eesmärgid:

  • Pakkuda õpilastele midagi uut – “Ma ei taha olla vanamoeline ja teha kogu aeg ühte ja sedasama. Kunstiringis peab õpilastel olema huvitav ja see peab ajaga kaasas käima. Kui ma oma ringitundides suudaksin õpilastega koos AI vahendeid kasutada, siis oleks see kindlasti neile huvitav ja kasulik. Tunnen, et minu päev on korda läinud, kui suudan õpilaste jaoks midagi uut pakkuda.”
  • Selgus ja mõistmine – “Kui ma midagi õpetan, siis ma pean olema veendunud, et ma ise seda mõistan. Tahan ka ise uusi teadmisi omandades proovida neid rakendada erinevatel viisidel, et saada aru, kus on veel puudujääke. Tahan saada aru, mida generatiivne AI suudab ja mida mitte”
  • Taaskasutatavus – “Nii nagu füüsiliste materjalide ja vahenditega nii tahan ka õppematerjalides võtta viimast. Pean oluliseks, et õppematerjale saaks lihtsalt restruktureerida ja kohandada vastavalt vajadusele. Kui koolitusel tuuakse mingeid näiteid töövahendi kasutamisest tunnis, siis eelistan, et ma saaks neid näiteid vastavalt oma õpilaste vajadustele modifitseerida. Nii saan ühte head näidet kasutada mitmes kontekstis.”
Õpilane Kaido (sekundaarne persoona)
Vanus: 15
Haridus: Õpib põhikoolis
Amet: tahab saada graafikadisaineriks
OpenAI. (2023). 15 year old male student interested in graphic design. Photo for design persona. [DALL-E generated image] Retrieved from: https://labs.openai.com/s/WtSuo1IgGlFek1uys8yLvVaY

Kaido on põhikooli 8-nda klassi õpilane. Tema lemmikained on kirjandus ja kunst. Kaido eesmärgiks on saada graafikadisaineriks ja ta on otsustanud, et soovib olla kursis selle valdkonna uute vahenditega.Vabal ajal tegeleb Kaido iseseisvalt erineva graafika- ja kujundustarkvara uurimisega. Talle meeldib ka joonistada ja oma töid teistega jagada.

Kaido on enamasti keskendunud tulemusele. Tema jaoks on oluline, et vahendid ja meetodid, mida ta kasutab toetaksid selgelt tema lõpp-eesmärgi saavutamist. Ta ei taha “niisama pusida”, vaid eeldab, et töövahendi funktsionaalsus on intuitiivne. Kaidot frustreerib kui tegevuse eesmärk ei ole selgelt paika pandud.

Generatiivsetest AI-dest kuulis Kaido juba mõnda aega tagasi ja on neist mõnda isegi katsetanud. Talle pole aga selge, et mida ta täpsemalt õppima peaks, et seda vahendit paremini vallata.

Probleem:
Kaidole tundub, et koolis õpetatav ei haaku hästi teda huvitava valdkonnaga. Kõik on vanamoeline ja igav. Uuet vahendite ja võimaluste kohta leiab ta informatsiooni alati mujalt kui koolist. Kaido tahaks, et koolis räägitaks generatiivse AI võimalustest ja toodaks konkreetseid näiteid, kuidas seda edukalt kasutada.

Eesmärgid:

  • Õppida midagi uut ja praktilist – “Minu jaoks on kõige motiveerivam kui ma uue õpitava tegevuse või töövahendi juures aru saan, mida sellega võimalik teha on. Siis on mul selge eesmärk ja ma tean, mille nimel ma pingutan.”
  • Tegevuste mitmekesisus – “Mulle meeldib vaheldus. Mingi teemat õppides või oskust omandades eelistan kasutada erinevas vormis õppematerjale, ainult ühte tüüpi sisu tarbimine väsitab mind kiiresti ja hajutab tähelepanu. Ka ülesandeid lahendades meeldib mulle, kui saan tulemust esitleda erinevatel viisidel ja vormides.”
  • Organiseeritus – “Õppides tahan, et kõik vajalikud ressursid oleksid kättesaadavad ühest kohast. Samuti pean oluliseks, et näen jooksvalt oma edasijõudmist.”