Praktika neljas nädal


Lühikokkuvõte nädalast

Praktika neljas nädal kulus suures osas ettevõttele seadmete hoolduse ja vealahenduse juhendmaterjali koostamisele. Samuti tegime ettevõtte seadmeid haldava töötajaga läbi ka sagedasemad tegevused 3D printerite hoolduse juures. Kasutasime selleks Prusa i3 mk3 printerit, millele mul oli ligipääs olemas.

Juhendamaterjale koostades lähtusin eelkõige oma varasemast kogemusest 3D printerite haldamisel, kuid kontrollisin ka suuremate tootjate foorumite abil üle, et midagi olulist kahe silma vahele ei jääks.

Täpsemad juhendid panin kokku järgmiste olulisemate hooldustegevuste jaoks:

  • Printimismaterjali lisamine ja vahetamine
  • Printimisaluse kalibreerimine
  • Printeri liikumismehhanismide puhastamine
  • Printeridüüsi vahetamine
  • Printimismaterjali pealesöötmismehhanismi (extruder) puhastamine
  • Printeripea jahutusventilaatori(te) vahetamine
  • Printimisaluse temperatuurisensori vahetamine

Kuna ainult juhendmaterjali lugemine ei asenda praktilist kogemust, siis otsustasin, et kuna mul on ligipääs 3D printerile olemas, siis teeme koos töötajaga, kes hakkab ettevõtte printereid haldama, ülaltoodud tegevustest olulisemad ka läbi. Minu poolt läbiviidud juhendamine toimus mitteformaalses vormis näitasin sagedamini ettetulevad tegevused ette ja lasin ka läbi teha.

Kuigi printer, mida kasutasime on vanem mudel kui need, mida ettevõttele soovitasin, olid läbiviidud tegevused siiski asjakohased, sest uuemate mudelite puhul pole neis tegevustes erilisi muutusi toimunud.

Praktiliselt tegime läbi:

  • Printimisaluse kalibreerimise
  • printimismaterjali lisamise ja vahetamise
  • Printeri liikumismehhanismide hooldamise
  • Printeridüüsi vahetamise
  • Printeri extruder mehhansimi puhastamise

Lisaks tavapärastele hooldustegevustele on 3D printerite käitlemisel oluline ka oskus lahendada erinevaid printimisel ilmnevaid probleeme. Siin on kõige olulisem oskus probleemi kiiresti diagnoosida, sest erinevad lahendussammud võivad olla aeganõudvad ja nende “igaks-juhuks” läbikäimine ei ole mõistlik ajakasutus.

Otsustasin selle osa juhendmaterjalist koostada vormis, kus esitan võimalikult üldise probleemikirjelduse ja seejärel selle võimalikud põhjused ja lahendused esinemistõenäosuse järjekorras.

Probleem: Prinditava objekti esimene kiht ei jää printimisaluse külge kinni.

Põhjus 1: Printimisaluse ja printeridüüsi vahekaugus on liiga suur.
Lahendus 1: Tee uuesti läbi printeri kalibreerimisprotsess või muuda Z telje nihet käigult.

Põhjus 2: Printimisaluse temperatuur on kasutatava materjali jaoks liiga madal.
Lahendus 2: Kontrolli materjali infolehest, milline on soovituslik printimisaluse temperatuur ja muuda enda printeri oma vastavalt. Kui probleem jätkub, siis tõsta printimisaluse temperatuuri samm-sammult 5 °C võrra. NB! veendu, et printer pole konditsioneeri või muu õhutemperatuuri jahutava seadme läheduses.

Põhjus 3: Kasutad printimiseks mõnda eksootilisemat materjali, mis vajab printimisalusega nakkumiseks lisavahendeid.
Lahendus 3: Kontrolli materjali infolehest, kas on soovitav kasutada nakkumist soodustavaid lisavahendeid. Näiteks PVA liim või erikattega (polyetherimide– PEI) printimisalus.

– Näide koostatud juhendmaterjalist

Refleksioon

Mis?

Juhendmaterjali koostamise ja praktilise koolituse läbiviimisel tundsin end kindlalt, sest tegemist on minu igapäevase töö osaga, milles mul on palju kogemusi.

Koolituse läbiviimine oli hea vaheldus kirjaliku materjali koostamisele. Väga meeldiv oli õpetada ja juhendada inimest, kes oli teemast tõeliselt huvitatud ja oskas küsida detailde kohta, millele ma ise polnud varem mõelnud. Nende nüansside äramärkimine andis ka mulle võimaluse rohkem teada saada.

Mis siis?

Vaatamata sellele, et juhendmaterjale koostades ma suurt midagi uut ei õppinud, pean siiski väärtuslikuks seda, et selline olemasolevate teadmiste konsolideerimine aitas neid paremini enda jaoks süstematiseerida ja tulenevalt sellest ka tulevikus efektiivsemalt kasutada.

Kuigi koolitus oli vaid ühele inimesele ja väga mitteformaalses õhkkonnas, pean seda kasulikuks kogemuseks, sest sain keskenduda konkreetse õppija vajadustele ja kohandada oma õpetamisstiili vastavalt sellele.

Sisuliselt usun, et mul õnnestus rakendada SWOT analüüsis kirja pandud tugevused 1-2 ja realiseerida neljas võimalus.

Mis nüüd edasi?

Edasi on jäänud veel loodava labori võimekuse integreerimine olemasolevate kursuste konteksti ning labori põhjal ka uue 3D printimisele keskenduva kursuse planeerimine.