Poolt argumendid:
1) Informaatika on tihedalt teiste õppeainetega seotud valdkond, mille valdamine on oluliseks vahendiks teiste õppeainete edukal omandamisel. Samas pole aga ressursiefektiivne olukord, kus iga õppeaine õpetaja peaks õpetama informaatika valdkonna pädevusi, mis on vajalikud tema aine jaoks, eraldi. Siin võib tuua paralleeli matemaatikaga – keegi ju ei eelda, et füüsika- või keemiatunnis hakatakse õpetama matemaatika aluseid.
2) Võib lähtuda “teise kirjaoskuse” põhimõttest. Siin saab sisse tuua argumendi, et sarnaselt kirjaoskamatusele ei saa ühiskond endale lubada “informaatikaoskamatust”. Mitte eriti liialdades võib väita, et informaatikaalased pädevused on kaasaaegses ühiskonnas nii vajalikud, et seda ei saa jätta valikuliseks õppeaineks, vaid tuleb õpetada ühtse tervikuna ja kohustuslikult.
3) Kohustuslik informaatika aine loob nõudluse informaatika õpetajate järele ja nii tekivad sotsiaalsed töökohad läbipõlenud IT inimestele, kes on muidu tööturult väljatõrjutud. Heaküll – nad peavad enne õpetajakoolituse ka läbima. See aga pakub omakorda tööd ülikoolidele 🙂
Vastu argumendid:
1) Informaatika kui eriala ei ole kindlasti kõigi jaoks sobiv ega huvitav. Õpilastele võiks jääda valik panustada oma aega mingi muu valdkonna õppimisele. Samuti jätaks see koolidele suurema võimaluse eristuda (ja olla parim) muude pakutavate lisaerialade osas. Võib väita, et kui populatsioonis on palju kitsaid eristumisi, siis pikema perioodi lõikes on populatsioon vastupidavam äkilistele muutustele keskkonnas.
2) Kohustuslikel asjadel on oht muutuda vastumeelseteks. Kohustuslik informaatikatund võib muuta kogu valdkonna eemaletõukavaks ainult seetõttu, et õpilane polnud sel hetkel veel valmis sellega tegelema.
3) Kohustuslik informaatika võib tekitada olukorra, kus selle õpetajatele pannakse liigseid lootusi ja kohustusi, selle asemel, et kaaluda alternatiivseid lahendusi – tekib n.ö. “erialakultus”. Teiste ainete õpetamisest saab kõik vähegi digipädevuste moodi asjad mugavalt lükata informaatika alla. Selle tulemusena saab informaatikast aine, kus õpetatakse kõike ja samas mitte midagi.